Activitat adreçada al cicle superior d'educació primària (5è i 6è).
El procés parteix de la figura de "Desmond Tutu" a Sud-àfrica i del concepte d'Ubuntu "Sóc perquè som". Reflexionarem sobre com en un context tan extrem de conflicte, on es van generar diversos actes de violència, el diàleg i l'escolta van ser crucials per afavorir la reconstrucció del teixit social del país i la convivència després d'anys de conflictivitat. Des d'aquesta base, es treballaran continguts temàtics relacionats amb l'escolta activa, la cooperació, cohesió de grup, comunitat, el poder de dialogar, la coexistència des de la diversitat i la convivència. Es treballaran aquests conceptes a través de diferents dinàmiques de creació plàstica amb plastilina i jocs, i es recolliran les seves vivències amb la construcció d'un missatge que es pugui compartir amb la comunitat educativa.
Objectiu General del Projecte:
Fomentar a l'àmbit educatiu la reflexió entorn de la noviolència i la cultura de pau, a partir del concepte de comunitat; mitjançant un procés vivencial, dinàmic i creatiu que permetrà a les i els nens apropar-se a aquest concepte, per posar en diàleg les seves percepcions i experiències i dissenyar un missatge que es pugui compartir amb la comunitat educativa.
Objectius Específics:
- Reconèixer-se com a agents actius davant de la noviolència i la cultura de la pau.
- Identificar realitats diferents de les pròpies i enfortir la mirada respectuosa cap a l'altre.
-Promoure la cooperació, la solidaritat i la visió de comunitat a l'interior de l'Escola.
- Activar els processos d'agència i creativitat de les i els nens en les diferents activitats proposades.
Metodologia:
La metodologia plantejada integra el joc i la creació artística a través de peces de plastilina, el propòsit és connectar amb el sistema emocional de les i els nens, a través d'activitats experiencials. D'aquesta manera els conceptes no sols passen per un procés racional, sinó que s'integren des del corpori, el pla emocional i vivencial.
A partir del que experimentin i les reflexions que sorgeixin, se'ls plantejarà dissenyar un missatge que vulguin transmetre a les seves companyes i companys.
Cronograma de desenvolupament de la sessió: L'activitat està composta per 3 sessions de 2 hores de durada.
1° SESSIÓ
Exercicis per a conèixer el grup, cohesió de grup i cooperació (Jocs)
Activitat definició de conceptes: ¿Què ens aporta competir? Què ens aporta cooperar?
Círculo de paraula i Tancament
2° SESSIÓ
Concepte d'Ubuntu “Jo sóc perquè som”. Relat dinàmic de la història d'Ubuntu. “La meva humanitat està lligada a la teva, només podem ser junts”
Activitat de creació artística amb plastilina, treballant el concepte de comunitat
Posada en comú i tancament.
3° SESSIÓ
Salutació inicial i Dinàmica a l'espai (cos i música)
Elaboració per grups d'un un missatge que vulguin transmetre a l'escola, a partir de la reflexió de les sessions anteriors.
Elaboració per grups de cartells amb el missatge creat.
Assaig final i tancament.
Observacions:
D'octubre a juny.
3 sessions. Durada 2h per sessió.
Subvencionada Ajuntament.
Activitat a l'aula.
Universitat Internacional de la Pau Juliana Sotelo Lemus 687 245 105juliana.sotelo@unipau.org